Bold
Faget har fokus på teknisk og taktisk egenfærdighed i de valgte boldspil, men også på generelle begreber i forhold til boldspil. Faget vil have fokus på boldspil i et formidlingsmæssigt perspektiv, således at den studerende får erfaringer med at undervise i boldspil. Derudover har faget fokus på boldspilskonstruktion og udvikling af øvelser til forskellige målgrupper, der rammer både de specifikke boldspilsdiscipliner og de generelle elementer ved boldspil. Den formidlingsmæssige del af faget indgår i eksamen i Kommunikation & Undervisning.
Functional Movement & Personlig Træner
I Functional Movement & Personlig Træner vil den studerende komme igennem en bred vifte af forskellige bevægelsesformer og teoretiske emner. Størstedelen af faget vil være rettet mod certificeringen til Personlig Træner. Den praktiske del af faget vil rumme områder som klassisk styrketræning og vægtløftning, funktionel træning, yoga og forskellige former for movement. Faget har til hensigt at brede forståelsen af fitness og træning ud på flere områder og inddrager derfor både styrke, udholdenhed, fleksibilitet, mobilitet, power, hurtighed, balance og koordination.
Livsstil & Vanecoaching
I faget Livsstil & Vanecoaching skal den studerende opnå indsigt, viden og forståelse inden for coachingens felt, med særlig vægt på det at ændre livsstil og vaner, og de særlige greb der er vigtige i den forbindelse.
Spring
I Spring er egenfærdighed, sikkerhed og modtagning omdrejningspunktet. Den studerendes egenfærdighed udvikles indenfor en række basisspring og gymnastiske momenter samt modtagning heraf. Sekundært vil fokus være på springgymnastikkens formidlingsdimension.
Padel
I Spring er egenfærdighed i højsædet. Den studerende vil blive undervist i mange forskellige elementer indenfor springgymnastik og vil her igennem prøve det på egen krop. Derudover vil den studerende selv få lov at undervise og modtage feedback på sin undervisning.
Svømning
Faget Svømning har fokus på planlægning, undervisning, formidling af aktiviteter i vand samt egenfærdigheder i vand. Aktiviteterne inkluderer vandtilvænning, grundlæggende færdigheder, aktivitetsformer og udvikling, der leder frem til, at der kan arbejdes med de fire stilarter. Udgangspunktet er, at den studerende lærer at formidle til forskellige målgrupper. Gennemgående for undervisningen er, at den studerende får mulighed for at undervise og anvende den tillærte viden i praksis samt arbejde med egne færdigheder. Sidst skal den studerende opnå større forståelse for aktiviteter på kryds af niveauer, og en forståelse for sæsonplan- lægning.
Rytmisk Bevægelse & Dans
Det centrale for faget er både frie bevægelser og koreograferede og faste bevægelsesmønstre. Den studerendes kropslige udtryk og kropsfornemmelse vil endvidere være i fokus. Desuden er refleksion, kropslig udvikling og formidling centralt for faget. Den formidlingsmæssige del af faget indgår i eksamen i Kommunikation & Undervisning. Faget Rytmisk bevægelse & Dans afsluttes med en egenfærdighedseksamen.
Livredning
Livredning skal bidrage til, at den enkelte studerende lærer at tænke sikkerhedsaspekter ind i deres kommende virke som vejledere og undervisere. For idrætsstuderende kobles livredning og sikkerhedsovervejelser med svømmeaktiviteter.
Løb
Faget Løb er primært praktisk, i faget kommer den studerende til at arbejde praktisk med emner fra nogle af de mere teori tunge fag som fysiologi, herunder opleve aerobt og anaerobt arbejde på egen krop, samt opleve forskellige træningsformer på egen krop. I faget løb omsættes det teoretisk lærte til praksis og specifikt undersøges hvordan man kan tilpasse løb til forskellige målgrupper og hvordan løb kan gradueres alt efter det mål, klienten har med løbetræningen.
Personlig Udvikling & Samarbejde
Målet med faget er at give den studerende redskaber til personlig udvikling samt styrke de mekanismer der forbedrer samarbejdet mellem de studerende og gruppedynamikken generelt. Således vil den studerende opnå kendskab til målsætningsstrategier, positiv psykologi, grupperoller, ledelse og samarbejde.
Kommunikation & Undervisning
Faget Kommunikation & Undervisning har fokus på formidlingen af idræt, bevægelse og friluftsliv. Her lærer den studerende om forskellige undervisningsformer, om hvordan man opbygger undervisningen, og om hvordan man som underviser og vejleder fungerer som person. Det gennemgående tema for undervisningen er, at den studerende selv får lov at undervise, vejlede og modtage feedback på sin undervisning.
Anatomi
Faget Anatomi har fokus på bevægeapparatets anatomi. Kroppens funktionalitet er det centrale, og derfor vil faget indgå i et tæt samarbejde med faget Functional Movement og personlig træning, så det teoretiske felt direkte bliver afprøvet i praksis. Der vil indgå tværfaglige elementer med bl.a. faget Løb. Herved lærer den studerende at analysere forskellige bevægelsesmønstre og de arbejdskrav, der stilles til kroppen - både på et teoretisk og et praktisk niveau.
Projektstyring, Iværksætteri & Branding
Faget Projektstyring, Iværksætteri & Branding har fokus på hvordan man ved hjælp af udvalgte projektstyringsværktøjer kan starte og brande en virksomhed eller et projekt. Her lærer den studerende centrale principper indenfor både projektstyring, iværksætteri og branding. Den studerende får kendskab til forskellige værktøjer, som er værdifulde i forbindelse med opstart og branding af en virksomhed eller projekt. På baggrund af den tilegnede viden fra undervisningen skal den studerende starte en ægte eller fiktiv virksomhed eller projekt med flere medstuderende.
Fysiologi, Ernæring & Sundhed
I Fysiologi, Ernæring & Sundhed skal den studerende erhverve sig indsigt, viden og forståelse indenfor kroppens almene fysiologi, arbejdsfysiologi og træningsfysiologi.
Førstehjælp & Sikkerhed
Førstehjælp & Sikkerhed skal bidrage til, at den enkelte studerende lærer at tænke sikkerhedsaspekter ind i deres kommende virke som idrætsunderviser og friluftsvejleder. Sikkerhed skal tænkes ind i deres turplanlægning, undervisning og opgaveløsning generelt.
Kulturhistorie
Faget Kulturhistorie har fokus på at forstå idrætten og friluftslivet i relation til samfundet. Den studerende skal kunne analysere idrætten og friluftslivet i den sociale, nationale og kønslige kontekst, den indgår i. De studerende skal forstå idrættens og friluftslivets samfundsforandrende potentiale.
Basisfriluftsliv & Vandring
Basisfriluftsliv er fundamentet for alle friluftsaktiviteter. At kunne holde sig tør, varm, mæt er forudsætningen for at have overskud til at hjælpe andre og det er en forudsætning for at kunne vejlede andre i friluftsliv, uanset aktiviteten. Vandring er aktiviteten i faget, hvor alle basisfærdighederne sættes i spil i deres rette element.