Friluftsvejleder
Vinterfjeld
Vinterfjeld er et fag, hvor den studerendes egenfærdighed og vejledningsevner skal indgå i et frugtbart samspil. Faget er drevet af praktiske udfordringer på pisten og i fjeldet, og den studerende skal gennem vinterfjeldsforløbet arbejde med Turski. Faget afvikles sideløbende med faget Telemarkski og disse to fag spiller tæt sammen.
Foruden planlægning og gruppearbejde i Danmark, afvikles fagets undervisning i Norge.
Turledelse & Logistik
Turledelse & Logistik er fagligt overbygningen på faget Vandring & Basisfriluftsliv, og faget hvor kompetencerne fra den enkelte tur eller aktivitet løftes op på et overordnet plan. I faget arbejdes der med turledelse på et generelt og konkret plan. Logistik omhandler mere komplekse opgaver, i forbindelse med planlægning og afvikling af ture med flere deltagere.
Kano
Kernen i faget er egenfærdighed og formidling. At være en god kanounderviser kræver et højt egenfærdighedsniveau, både padleteknisk og sikkerhedsmæssigt, men den gode kanounderviser kan også vurdere rutevalg, gruppesammensætning samt egne begrænsninger i forhold til vind og vejr.
Havkajak
Havkajak er en af grundsøjlerne i dansk friluftsliv. På Paul Petersens Idrætsinstitut arbejder vi med havkajakken som et turredskab, der åbner op for fordybelse i teknik, sikkerhed, naturoplevelser, kulturhistorie og navigation til søs. Den studerende skal udvikle evner til at kunne formidle og vejlede i brugen af havkajak ved de danske kyster under hensyntagen til planlægning og sikkerhed for deltagerne.
Basisfriluftsliv & Vandring
Basisfriluftsliv er fundamentet for alle friluftsaktiviteter. At kunne holde sig tør, varm, mæt er forudsætningen for at have overskud til at hjælpe andre og det er en forudsætning for at kunne vejlede andre i friluftsliv, uanset aktiviteten. Vandring er aktiviteten i faget, hvor alle basisfærdighederne sættes i spil i deres rette element.
Naturlære
Faget Naturlære har fokus på den natur, den studerende i løbet af studiet kommer i kontakt med. Dette foregår gennem en praktisk tilgang, hvor alle sanser bliver taget i brug. Naturlære tager derfor afsæt i vores tilstedeværelse i naturen, hvor de studerende lærer at respektere naturen, anvende naturen som ressource, ligesom adgangen til og færden i naturen indgår.
Telemarkski
Telemark er et fag, hvor den studerendes egenfærdighed og vejledningsevner skal indgå i et frugtbart samspil. Faget er drevet af praktiske øvelser på pisten og i offpisten, hvor den studerendes egenfærdigheder trænes. Sidenhen arbejdes der indgående med den studerendes instruktørrolle, videreformidling og gennemgående vægtes det højt at den studerende kan varetage sikkerheden omkring skiaktiviteter.
Personlig Udvikling & Samarbejde
Målet med faget er at give den studerende redskaber til personlig udvikling samt styrke de mekanismer der forbedrer samarbejdet mellem de studerende og gruppedynamikken generelt. Således vil den studerende opnå kendskab til målsætningsstrategier, positiv psykologi, grupperoller, ledelse og samarbejde.
Værkstedsfag
Værkstedsfag handler om respekten for friluftslivets udstyr. Faget handler om den enkeltes evne til at vedligeholde, reparere og bygge sit eget udstyr med interesse for både proces og produkt. Færdigheder i faget opnås gennem gentagende oplevelser, der bliver til erfaringer og automatiseres via udøvelse i forskelligt terræn og klima – dette niveau er ikke nødvendigvis udstyrsafhængigt og på Paul Petersens Idrætsinstitut arbejdes bredt hen mod, at den studerende får oplevelser med meget forskelligt udstyr, for derved at få forståelse for det udstyr, deres kommende elever møder op med.
Førstehjælp & Sikkerhed
Førstehjælp & Sikkerhed skal bidrage til, at den enkelte studerende lærer at tænke sikkerhedsaspekter ind i deres kommende virke som idrætsunderviser og friluftsvejleder. Sikkerhed skal tænkes ind i deres turplanlægning, undervisning og opgaveløsning generelt.
Functional Movement
Faget handler om at arbejde med de værktøjer, som kan føre til en øget bevidstheden hos kommende målgrupper omkring vigtigheden af god fysisk form og gevinsten ved at træne også til friluftsaktiviteter. Fagets overordnede mål er at øge den studerendes bevidsthed omkring den studerendes egen fysiske form og gennem denne udvikling erhvervelsen af kompetencer til også at kunne tilrettelægge træningsforløb til kommende målgrupper.
Fysiologi, Ernæring & Sundhed
I Fysiologi, Ernæring & Sundhed skal den studerende erhverve sig indsigt, viden og forståelse indenfor kroppens almene fysiologi, arbejdsfysiologi og træningsfysiologi.
Bouldering
Faget Bouldering har fokus på den studerendes egenfærdighed samt undervisningsmæssige kompetencer. Den studerende vil i faget selv skulle arbejde med at planlægge og gennemføre mindre undervisningssekvenser. Derudover vil der være fokus på at flytte den studerendes grænser i forbindelse med klatring, ligesom at den studerende kommer til at arbejde med teknisk og mental feedback.
Kommunikation & Undervisning
Faget Kommunikation & Undervisning har fokus på formidlingen af idræt, bevægelse og friluftsliv. Her lærer den studerende om forskellige undervisningsformer, om hvordan man opbygger undervisningen, og om hvordan man som underviser og vejleder fungerer som person. Det gennemgående tema for undervisningen er, at den studerende selv får lov at undervise, vejlede og modtage feedback på sin undervisning.
Projektstyring, Iværksætteri & Branding
Faget Projektstyring, Iværksætteri & Branding har fokus på hvordan man ved hjælp af udvalgte projektstyringsværktøjer kan starte og brande en virksomhed eller et projekt. Her lærer den studerende centrale principper indenfor både projektstyring, iværksætteri og branding. Den studerende får kendskab til forskellige værktøjer, som er værdifulde i forbindelse med opstart og branding af en virksomhed eller projekt. På baggrund af den tilegnede viden fra undervisningen skal den studerende starte en ægte eller fiktiv virksomhed eller projekt med flere medstuderende.
Kulturhistorie
Faget Kulturhistorie har fokus på at forstå idrætten og friluftslivet i relation til samfundet. Den studerende skal kunne analysere idrætten og friluftslivet i den sociale, nationale og kønslige kontekst, den indgår i. De studerende skal forstå idrættens og friluftslivets samfundsforandrende potentiale.
Bikepacking
Faget giver inspiration og redskaber til at komme på lokale og fjerne eventyr på cykel. Med en legende og eksperimenterende tilgang skal de studerende danne egne erfaringer ift pakning af cykler, ruteplanlægning, udstyrslære og gruppedynamik.
Stand Up Paddle
Oplevelser og erfaringer på vandet: Naturens kræfter er dominerende og faget arbejder med sansning, udfordringer og grænseovervinding. Teknik, balance og er essentielt for surfing og faget kræver en stor