Paul Petersens Idrætsinstitut

Fag - Sports

Fagene som er vist for henholdsvis Idrætslinien og Friluftslinien er alle obligatoriske og supplerer hinanden. Fællesfagene er ligeledes obligatoriske for hhv. Idræts- og Friluftslinien. Det betyder, at alle idrætsstuderende har samtlige beskrevne idrætsfag på Idrætslinien og alle friluftsstuderende har samtlige beskrevne friluftsfag på Friluftslinien. 

Anatomi

Faget Anatomi har fokus på bevægeapparatets anatomi. Kroppens funktionalitet er det centrale, og derfor vil faget indgå i et tæt samarbejde med faget Outdoor Functional Movement & Parkour, så det teoretiske felt direkte bliver afprøvet i praksis. Der vil indgå tværfaglige elementer med bl.a. faget Løb, Trail & OCR. Herved lærer den studerende at analysere forskellige bevægelsesmønstre og de arbejdskrav, der stilles til kroppen – både på et teoretisk og et praktisk niveau.

Bold

Faget har fokus på teknisk og taktisk egenfærdighed i valgte boldspil, men også på generelle begreber i forhold til boldspil. Faget vil ligeledes have fokus på boldspil i et formidlingsmæssigt perspektiv. Den studerende kan konstruere spil og øvelser til forskellige målgrupper, der rammer både de specifikke boldspilsdiscipliner og de generelle elementer ved boldspil.

Event & Projektstyring

Faget skal give de studerende kendskab til og erfaring med grundlæggende projektstyringsværktøjer, indsigt i projektverdenen med fokus på idræts- og friluftsrelaterede projekter samt erfaring med at udvikle og kvalificere en projektidé. Faget er bygget op omkring de studerendes egne projekter samt forskellige cases, der udgør grundlaget for at anvende og reflektere over fagets indhold.

Functional movement & Parkour

I Functional Movement & Parkour vil den studerende komme igennem en bred vifte af forskellige bevægelsesformer og teoretiske emner. Størstedelen af faget vil være rettet mod certificeringen til Personlig Træner. Den praktiske del af faget vil rumme områder som klassisk styrketræning, gymnastisk styrketræning, yoga og parkour. Faget har til hensigt at brede forståelsen af træning ud på flere områder og inddrager derfor både styrke, udholdenhed, mobilitet, balance og koordination.

Fysiologi

I Fysiologi skal den studerende erhverve sig indsigt, viden og forståelse inden for kroppens almene fysiologi og arbejdsfysiologi.

Førstehjælp

Formålet er, at den studerende skal kunne udøve livsgivende førstehjælp. Kurset bliver afviklet under de gældende retningslinjer for et 6 timers (12 timer for Friluftslinien) Grundkursus i Førstehjælp.

Idrætskultur

Faget Idrætskultur har fokus på at forstå idrætten i relation til samfundet. Den studerende skal kunne analysere idrætten i den sociale, nationale og kønslige kontekst, den indgår i. De studerende skal forstå idrættens samfundsforandrende potentiale.

Kommunikation & Undervisning

Faget Kommunikation & Undervisning har fokus på formidlingen af idræt, bevægelse og friluftsliv. Her lærer den studerende om forskellige undervisningsformer, om hvordan man opbygger undervisningen, og om hvordan man som underviser og vejleder fungerer som person. Det gennemgående tema for undervisningen er, at den studerende selv får lov at undervise, vejlede og modtage feedback på sin undervisning.

Livredning

Livredning skal bidrage til, at de studerende lærer at tænke sikkerhedsaspekter ind i deres kommende virke som vejledere og undervisere. Ydermere skal livredning tvinge den friluftsstuderende til at tænke sikkerhed ind i turplanlægning/opgaveløsning og indholdet kobles med fag som Kano og Kajak. For idrætsstuderende kobles livredning og sikkerhedsovervejelser med svømmeaktiviter.

Løb

Løbeinstruktørfaget opdeles i en lige stor andel praktiske og teoretiske moduler. De praktiske moduler har til formål at efterprøve og træne den viden som de teoretiske moduler præsenterer f.eks. specifik tekniktræning eller et udarbejdet træningsprogram. Den teoretiske del udgøres af bl.a. træningslære, løbeteknik, fysiologi og motivation. Fagets teoretiske del vil naturligt indeholde tværfaglige elementer fra fagene Fysiologi, Anatomi og Functional Movement & Parkour.

Mountainbike

Centralt i faget Mountainbike er den studerendes egenfærdighed og den studerendes formidlingskompetence. Herudover vil faget give den studerende et indblik i mountainbiken som et træningsredskab såvel som et legetøj.

Personlig træner

I faget inddrages en række emner og aktiviteter, der har relevans for uddannelsen til formidler og personlig træner. Faget introducerer den studerende til de mange forskellige problemstillinger og udfordringer, der knytter sig til rollen som personlig træner og giver mulighed for refleksion over egen faglighed, personlige- og relationelle kompetencer, livsstil og sundhed. Arbejdet med de forskellige områder foregår i en vekslen mellem fordybelse og overblik, og faget rummer mulighed for at udforske emner, aktiviteter eller uddannelsesrelevante dilemmaer, som er relateret til personlig træning. Med dette fag bliver du certificeret personlig træner og optaget i det Europæiske EREPS register.

Rytmisk bevægelse & Dans

Det centrale for faget er både frie bevægelser og koreograferede og faste bevægelsesmønstre. Den studerendes kropslige udtryk og kropsfornemmelse vil endvidere være i fokus. Desuden er refleksion, kropslig udvikling og formidling centralt for faget. Den formidlingsmæssige del af faget indgår i eksamen i Kommunikation & Undervisning. Faget Rytmisk bevægelse & Dans afsluttes med en egenfærdighedseksamen.

Spring

I Spring er egenfærdighed i højsædet. Den studerende vil blive undervist i mange forskellige elementer indenfor springgymnastik og vil her igennem prøve det på egen krop. Derudover vil den studerende selv få lov at undervise og modtage feedback på sin undervisning.

Svømmeaktiviteter

Faget Svømmeaktiviteter har fokus på planlægning, undervisning og formidling af aktiviteter i vand. Aktiviteterne inkluderer vandtilvænning og grundlæggende færdigheder, aktivitetsformer- og udvikling. Aktiv­iteter, der leder frem til, at der kan arbejdes med de fire stilarter. Udgangspunktet er Svømmeskolens 4 målgrupper samt motionssvømmere. Gennemgående for undervisningen er, at den studerende får mulighed for at undervise og anvende den tillærte viden i praksis samt arbejde med egne færdigheder.

Udvikling & Samarbejde

Målet med faget er at give den studerende redskaber til personlig udvikling samt styrke de mekanismer der forbedrer samarbejdet mellem de studerende og gruppedynamikken generelt. Således vil den studerende opnå kendskab til målsætningsstrategier, positiv psykologi, grupperoller, ledelse og samarbejde.